مجمع کارآفرینان نواندیش آرتا  ، مقدم بازدیدکنندگان عزیز را گرامی می دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نکات مهم درپرورش جوجه یکروزه

اگر تخم مرغی نطفه دار باشد برای تبدیل شدن به جوجه یکروزه در دستگاه جوجه کشی به ۲۱ روز زمان نیاز دارد که در این مقاله به موارد مهمی اشاره خواهیم کرد که هر پرورش دهنده ای باید در باره آنها اطلاع داشته باشد.

هرآنچه پرورش دهنده جوجه یکروزه باید بداند

اولا سعی کنید یک برنامه ریزی دقیق در نظر داشته باشید و مطابق اصول و قواعدی که برای موفقیت شما در عملیات جوجه کشی لازم است پیش بروید. تهیه تخم های نطفه دار از یک مزرعه معتبر مهمترین امری است که در الویت است.در صورت لزوم تخم هایی را که خریداری کرده اید با گاز فرمالین ضد عفونی کنید.

دستگاه جوجه کشی استاندارد

برای موفقیت در فرایند جوجه کشی نیاز به یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت دارید. تخم های نطفه دار را در داخل شانه های تخم قرار دهید و آن را به قسمت ستر دستگاه که از قبل ضد عفونی کرده اید انتقال دهید. دمایی که برای ایام ستر تخم مرغ لازم است ۳۷٫۷ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی برابر با ۵۵ درصد است.

تخم های نطفه دار بعد از یک هفته باید مورد بررسی قرار بگیرند تا اگر فاقد نطفه باشند یا رشد نطفه در آنها متوقف شده است، از داخل دستگاه جوجه کشی خارج شوند و مانع آسیب زدن به نطفه های دیگر که سالم هستند باشند. بعد از گذشت ۱۹ روز باید تخم هایی را که درصد جوجه آوری آنها بیشتر است ، به قسمت هچر انتقال دهید و به اندازه ۰٫۵ دهم درصد از مقدار دما بکاهید( یعنی مقدار دما باید 37.2 درجه سانتی گراد باشد) ولی برعکس رطوبت نسبی در مرحله هچر باید افزایش یابد و بین ۷۰ الی ۷۵ درصد باشد.

بعد از هچ شدن جوجه ها، سریعا در صدد بیرون آوردن آنها از دستگاه جوجه کشی نباشید چو کرک و پر آنها حدقل تا ۸۰ درصد باید خشک شود. چنانچه دیدید پرهای پشت گردن آنها به طور کامل خشک شد، می توانید اقدام به بیرون آوردن آنها از داخل دستگاه کنید و به جایی ( محل نگهداری جوجه های یک روزه ) که دمای آنجا بین ۳۰ الی ۳۲ درجه سانتی گراد است، انتقال دهید باشد. برای گرم کردن جوجه ها می توانید از مادر مصنوعی ( لامپ های حرارتی ) استفاده کنید.

برای درست کردن مادر مصنوعی می توانید از یک حلب گرد استفاده کنید که زیر آن از المنت ، لامپ مادون قرمز ( جیوه ای ) و یا لوله های آب گرم تشکیل شده است حتی برای جوجه های جوان تر هم قابل بهره وری است. ۱۰ روز اول که بدن جوجه ها نسبت به دمای سرد واکنش شدید تری دارند باید در زیر مادر مصنوعی نگهداری شوند. بعد از گذشت یک هفته الی ۱۰ روز می توانید از مقدار دما بکاهید تا زمانی که در هفته چهارم و پنجم جوجه ها راحتر بتوانند خود را با دمای ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتیگراد مطابقت دهند.

ذخیره کیسه زرده

بعد از به دنیا آمدن جوجه نگران تغذیه آنها نباشید چون ذخیره کیسه زرده تا یک الی دوز برای زنده نگه داشتن آنها کفایت خواهد کرد ضمن اینکه ذخیره کیسه زرده باید به طور کامل در بدن جوجه جذب شود تا بعد ها دچار عفونت کیسه زرده نباشند.بعد از دو روز می توانید از محلول آب و شکر برای تغذیه آنها استفاده کنید البته در کنار این محلول می توانید ازمولتی الکترولیت به نسبت مشخص هم جوجه ها را تغذیه کنید.

از آنجایی که در ایام هچر جوجه ها فعالیت زیادی برای بیرون آمدن دارند، آب بدن خود را از دست می دهند و ممکن است دهیدراته شوند و تاثیر آن در اتاق انبار جوجه ها و یا در حین جابجایی طولانی مدت احساس می شود.برای عدم بروز چنین خطری ( دهیدراتاسیون جوجه ها، سعی کنید مقدار رطوبت را در محل نگهداری و حین انتقال دادن آنها به جای دیگر در حد اعتدال نگه دارید.

 دمای مطلوب بدن جوجه

دمای مطلوب بدن جوجه یک روزه حدودا ۴۰ الی ۴۰٫۵ درجه سانتی گراد است ولی اگر افت شدید دما در داخل سالن های نگهداری رخ دهد وضعیت نرمال جوجه ها به هم می ریزید و دچار استرس های دمایی خواهند شد. این افت فشار ممکن است از طریق قطع شدن جریان برق مادرهای مصنوعی یا سرمایی که از کف یا دیواره های سالن، وارد می شود، احساس شود و بدن جوجه ها را سست تر کند. بر عکس این اتفاق هم زمانی است که دمای بدن نها بیش از اندازه نرمال باشد یعنی حتی ۴۱ درجه سانتی گراد، سلامت انها را به خطر می اندازد و شروع به له له زدن می کنند و نتیجه ای به غیر از دست رفتن آب بدن، ضعف و سستی، کاهش وزن و رسیدن به وضعیت حاد نخواهد بود.

اگر رطوبت نسبی سالن نرمال باشد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چون رطوبت نقش مهم تری برای خنک کردن آنها دارد. زمانی که وضعیت نرمال در سالن برقرار باشد، نه تنها جوجه دچار استرس دمایی و رطوبتی خواهند شد بلکه احساس راحتی می کنند و دنبال آب و غذا می گردند.

تغذیه جوجه های یکروزه

مورد دیگری که باید در پرورش جوجه یکروزه به آن توجه کنید تغزیه پرنده است. در ادامه میتوانید در مورد تغذیه و غذای جوجه یک روزه پرندگانی چون مرغ بومی و لاری ، بلدرچین ، کبک ، قرقاول ، بوقلمون ، غاز ، اردک ، بلدرچین و … اطلاعاتی کسب کنید.

راهنمای تغذیه جوجه یکروزه مرغ

جوجه یکروزه مرغ عموماً بعد از خروج از تخم تا مدت زمان ۱۲ ساعت نیازی به تغدیه ندارند. بعد از گذشت این تایم میتوان از موادی مانند پلت ، سفیده تخم مرغ ، میوه جات و سبزی جات و… جهت تغذیه پرنده استفاده کرد. پیشنهاد میکنیم علاوه بر مواد معرفی شده در بالا از مکمل هایی مانند کلسیم و مولتی ویتامین نیز برای کامل تر کردن سبد غذایی جوجه یکروزه استفاده کنید.

 غذای جوجه یکروزه کبک ، بلدرچین و قرقاول

خوراک جوجه یکروزه بلدرچین ، کبک و قرقاول از روز اول تولد تا حدود ۷ هفته ، پروتئین ۲۸ درصد می باشد. حتماً غذای جوجه ها را قبل از استفاده آسیاب کنید تا پرنده بتواند از آن استفاده کند. بعد از گذشت مدت زمان ۷ هفته از زمان تولد تغذیه آنها را به جیره غذایی با پروتئین ۱۶ درصد الی ۱۸ درصد تغییر دهید.

تغذیه جوجه یکروزه بوقلمون

جوجه های یکروزه به دنیا‌ آمده بوقلمون برخلاف سایر پرندگان خوردن و آشامیدن را بلد نیستند و باید این کار را به آنها آموزش داد. برلی یادگیری این عمل باید تعدادی بوقلمون مسن را بین جوجه بوقلمون های یکروزه رها کنید تا به کمک آنها خوردن و آشامیدن را یاد بگیرند. البته باید قبل از این کار بررسی کنید که بوقلمون های مسن دارای بیماری  نباشند.

بهترین تغذیه برای جوجه بوقلمون جو پودر شده و تخم مرغ پخته می باشد.

تغذیه جوجه یکروزه غاز

جوجه یکروزه غاز هم مانند سایر طیور تا ۲۴ ساعت نیازی به تغذیه ندارند. در این مدت تنها باید آب کافی در دسترس آنها قرار گیرد.بعد از گذشت ۲۴ ساعت از زمان تولد ، پیشنهاد میشود از پروتئین ۲۰ درصد برای تغذیه غاز استفاده میشود.

تغذیه جوجه یکروزه اردک

تغذیه جوجه اردک از یک روزگی الی ۲۰ روزگی پودر استخوان ، گندم ، ذرت ، سویا لیزین و سبوس می باشد.

 

 

 

 

 

 

Search-1

0
Shares